Wywiad z Filipem Kolendo, wiceprezesem firmy Primesoft Polska. Wiele ciekawych informacji o przyśpieszającej cyfryzacji polskich przedsiębiorstw, digitalizacji przepływów pracy i przyszłości pracy zdalnej.
Filip Kolendo jest managerem IT z szeroką wiedzą w zakresie nowoczesnych i zaawansowanych technologii, sprawnej i wydajnej produkcji i implementacji systemów informatycznych. Entuzjasta nowinek technologicznych oraz nieszablonowych i nowatorskich metod zarządzania.
W Primesoft odpowiedzialny jest za kreację i rozwój oprogramowania V-Desk oraz pozostałych produktów tworzonych w firmie, tj. OCR by Primesoft, ArthurDoc, V-Room, Scan&Paste czy Aztec Reader. Posiada ogromne doświadczenie i nietuzinkową wiedzą z zakresu zarządzania projektami wdrożeniowymi (realizował projekty między innymi dla: GETIN Noble Bank S.A., Volkswagen Bank S.A., Vistula Group S.A., Związek Banków Polskich, MPWiK S.A., Międzynarodowe Targi Poznańskie, SGB Bank S.A., Grupa Uniqa, Europejski Fundusz Leasingowy S.A., a także dla wielu firm będących światowymi liderami w swoich branżach).
Obecnie prowadzi projekty związane z ekspansją produktów Primesoft na rynki zagraniczne.
>> Jak pandemia wpłynęła na wdrażanie rozwiązań cyfrowych w polskich firmach?
Zdecydowanie wiele przedsiębiorstw, na skutek pandemii, przyśpieszyło swoje działania związane z cyfryzacją kluczowych obszarów biznesowych obejmujących strategiczne procesy i przepływy pracy. Pandemia i związana z nią konieczność pracy zdalnej, uzmysłowiła kadrze zarządzającej, że nie ma ucieczki od znalezienia odpowiednich rozwiązań systemowych umożliwiających przeniesienie działalności operacyjnej do cyfrowej rzeczywistości. Potrzebujemy rozwiązań, które zagwarantują ciągłość funkcjonowania firmy i wyeliminują bariery towarzyszące ich działaniu w wirtualnym świecie. Platformy softwarowe klasy BPM, DMS oraz systemy Workflow to główne składowe pracy zdalnej, które pozwolą każdej organizacji na płynne przeniesienie procesów biznesowych z biura na home office. Firmy stosujące dotychczas tego typu rozwiązania przeżyły czas pandemii znacznie sprawniej i bezpieczniej niż te, które nie przeprowadziły transformacji.
>> Czy polskie przedsiębiorstwa chętnie wdrażają zmiany i są gotowe na cyfryzację?
Z badań [1] wynika, że 78% dużych i średnich firm z Polski jest w trakcie transformacji cyfrowej. Z kolei 92% menedżerów podkreśla optymalizację kosztów jako główną, widoczną korzyść cyfryzacji. Pandemia przyspieszyła transformację cyfrową w wielu przedsiębiorstwach, a co więcej, w wielu firmach stała się powodem jej rozpoczęcia. Uważam, że dzięki transformacji cyfrowej wiele firm szybko odrobi straty po pandemii. Dla niektórych jest ona szansą, dla innych koniecznością, a dla jeszcze innych narzędziem przeprowadzenia zmian, by móc wyprzedzić i wygrać z konkurencją.
>> Czy to trudna zmiana?
W realizowanych przez nas projektach, w których wdrażamy narzędzia umożliwiające transformację cyfrową, spotykamy się częściej z pozytywnym odbiorem nadchodzącej zmiany. Użytkownicy bardzo szybko zauważają korzyści wynikające z digitalizacji i automatyzacji przepływów pracy, dlatego często podejmowane są decyzje o rozszerzeniu zakresu tej transformacji. Każda zmiana budzi obawy, ale nawet jeśli jest to transformacja cyfrowa, zawsze jednak człowiek jest na pierwszym miejscu.
>> W jakich obszarach funkcjonowania firmy wdrażane są rozwiązania cyfrowe i automatyzacja przepływów pracy?
Główne obszary o najwyższym stopniu cyfryzacji to działy księgowości, zakupy i działy HR.
W dalszej kolejności, według naszej obserwacji, potrzeba ta jest duża w obszarach budowania relacji z klientem (CRM) oraz kontaktów pomiędzy pracownikami (Intranet).
Digitalizacja obejmuje też działy prawne, logistyki oraz marketing.
>> Kto najczęściej odpowiada za proces przeprowadzenia cyfryzacji?
Zarząd i poziom kierowniczy to miejsce, z którego wychodzi potrzeba, uzasadnienie biznesowe. Z reguły proces zmiany nie kończy się tylko na cyfryzacji (czyli zamianie np. dokumentów papierowych na elektroniczne), ale sięga do rzeczywistych zmian w procesach biznesowych. Z naszych doświadczeń wynika, że często komórką odpowiedzialną za przeprowadzenie implementacji rozwiązań cyfrowych jest zespół IT. Kadra zarządzająca coraz częściej dostrzega konieczność automatyzacji procesów widząc płynące z niej korzyści: łatwy i bezpieczny dostęp do informacji, wzrost efektywności pracy, optymalizacja kosztów, szybsza realizacja zadań. Niejednokrotnie zdarza się, że po cyfryzacji pierwszych obszarów, pracownicy sami wychodzą z inicjatywą do przeprowadzenia automatyzacji kolejnych przepływów pracy. Jest to dla nas zawsze motywująca reakcja.
>> Jakie jeszcze korzyści zyskują polskie firmy, które zdecydowały się wprowadzenie rozwiązań cyfrowych?
Wdrażanie rozwiązań umożliwiających cyfryzację i automatyzację pracy, czyli np. kompleksowych systemów klasy BPM | DMS |Workflow stanowi w dużej mierze czynnik rozwoju, a co za tym idzie utrzymania konkurencyjności. Widzimy, że polskie firmy przezwyciężyły bariery i tworzą kulturę organizacji otwartą na zmiany i innowacje. Wydaje się, że automatyzacja jest kluczową korzyścią – czynności, które do tej pory pracownicy wykonywali manualnie, dzięki cyfryzacji i dostępnym rozwiązaniom mogą stać się procesami w pełni zautomatyzowanymi, a za tym idzie optymalizacja wydajności pracy, lepsza komunikacja wewnętrzna, bezpieczeństwo danych. Korzyści jest wiele, natomiast trzeba zrobić ten pierwszy krok.
>> Przekonywać już chyba nie trzeba. Natomiast gdzie szukać odpowiednich rozwiązań?
Bardzo dobrym rozwiązaniem jest platforma V-Desk firmy Primesoft Polska. Zajmujemy się szeroko pojętymi rozwiązaniami klasy Enterprise związanymi z zarządzaniem procesami biznesowymi. Jesteśmy dostawcą dedykowanych narzędzi umożliwiających przeprowadzenie transformacji cyfrowej. Pomagamy analizować i usprawniać procesy, udostępniamy cyfrowe narzędzia, często instalowane w chmurze, ułatwiające pracę online, zwiększamy wydajność pracowników, ponieważ nasze rozwiązania przyśpieszają i usprawniają im pracę.
Porozmawiaj z nami o tym jak możemy Ci pomóc
[1] Badanie: „BARIERY i TRENDY. Transformacja technologiczna firm w Polsce z uwzględnieniem perspektywy człowieka/pracownika/konsumenta”. Gfk na zlecenie Instytutu Humanites.